چنین بازار خبر اقتصادی

چنین: بازار خبر اقتصادی

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز بازار خودرو روایت پارسایی از نقش خودروسازان در گرانی ماشین

    یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به نقش خودروسازان در گرانی خودرو، گفت: اگر تدبیری جهت ساماندهی بازار ماشین نشود، مردم خودشان تعیین وظیفه می کنند

    روایت پارسایی از نقش خودروسازان در گرانی ماشین

    روایت پارسایی از نقش خودروسازان در گرانی ماشین

    عبارات مهم : بازار

    یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به نقش خودروسازان در گرانی خودرو، گفت: اگر تدبیری جهت ساماندهی بازار ماشین نشود، مردم خودشان تعیین وظیفه می کنند و اگر ببینند راهی نیست، عالی ترین راه درمان گران فروشی، نخریدن است و آن موقع است که به اقتصاد کشور ضربه وارد می شود.

    تفاوت قیمت ماشین در کارخانه و بازار

    روایت پارسایی از نقش خودروسازان در گرانی ماشین

    به گزارش ایسنا، بهرام پارسایی در جمع خبرنگاران با اشاره به عنوان گرانی خودروهای داخلی گفت: شما شاهد زیاد کردن قیمت خودروها تا ۷۰ یا ۸۰ درصد هستید. تفاوت قیمت هایی که خودروسازان می دهند با آنچه که در بازار معامله می شود از زمین تا آسمان است ولی خودروسازان هنوز نمی خواهند که زیر بار این بروند که قیمت ها را زیاد کردن داده اند. در این میان قیمت کارخانه پژو ۴۰۵، ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت بازار ۳۵ میلیون تومان، قیمت کارخانه پژو پارس ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت بازار ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت کارخانه پژو پارس تی یو ۵، ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت بازار ۴۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، قیمت کارخانه پژو ۲۰۷، ۴۰ میلیون تومان و قیمت بازار ۶۰ میلیون تومان، قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۷ میلیون تومان و قیمت بازار ۷۱ میلیون تومان، قیمت کارخانه سمند ۲۷ میلیون تومان و قیمت بازار ۳۷ میلیون تومان و قیمت کارخانه سمند سورن ۳۴ میلیون تومان و قیمت بازار ۴۲ میلیون تومان هست.

    وی افزود: خودروسازان با کمال وقاحت می گویند که قیمت ها همین است که ما اعلام کردیم. شما یک نفر بیاورید که بگوید من از خودروسازان به این قیمت ها ماشین خریده ام، اصلا علاوه بر آن گرانی که رانت است و شاید در خودروسازی وجود دارد رانت دوم هم نمایندگی های آنان هست. کشور عزیزمان ایران ماشین به نمایندگی ها واگذار می کند و این ها کاملا مشخص است.

    یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به نقش خودروسازان در گرانی خودرو، گفت: اگر تدبیری جهت ساماندهی بازار ماشین نشود، مردم خودشان تعیین وظیفه می کنند

    نظارت بر قیمت گذاری و عرضه ماشین کار راحتی است ولی انجام نمی شود

    نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: ما سه نوع شرکت خودروسازی که زیاد در کشور عزیزمان ایران نداریم، مثل مسکن نیست که بخواهند به هر قیمت بفروشند. سه شرکت خودروسازی داریم که نظارت بر قیمت گذاری و عرضه آن خیلی کار راحتی است ولی انجام نمی شود. ما نیاز داریم که این بازار از انحصار خارج شود و بازار رقابتی جهت آن شکل بگیرد. دولت هم در این راستا مصوبه می گذارد و همان چهار درصد بازار خودروی وارداتی را هم ممنوع و محدود می کند و همان اندک رقابتی را هم که وجود داشت از بین می برد تا دوباره بتوانند خودروها را به هر قیمتی که دوست داشتند وارد بازار کنند.

    مافیای خودروسازی آنقدر نفوذ دارد که موجب زیاد کردن قیمت می شود

    این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یادآور شد: خودروسازان می گویند ما سایت را باز کردیم که مردم خریداری کنند ولی مردم با ما در ارتباط هستند و می گویند که اصلا سایت باز نمی شود. کاملا مشخص است که خودروسازان در این امر نقش دارند. ما این تجربه را قبلا داشته ایم که دولت یک بار آمد ثبت سفارش ها را بست و باعث زیاد کردن صد درصدی قیمت خودروهای خارجی شد و این اتفاق دوباره تکرار شد. این رقابتی در برابر خودروهای وارداتی بود، من نمی دانم این چه تدبیری بود. به نظر من واضح است که مافیای خودروسازی آن قدر نفوذ دارد که علی رغم اینکه باید به این سمت برویم که بازار رقابتی و باعث کم کردن قیمت خودروهای داخلی شود، از آن اندک مسابقه هم جلوگیری می کنند که دوباره بتوانند قیمت را زیاد کردن بدهند.

    روایت پارسایی از نقش خودروسازان در گرانی ماشین

    مردم باید جهت خرید خودروهای بی کیفیت پول های کلان پرداخت کنند

    پارسایی افزود: این گرانی ها ناشی از چند مساله هست؛ یکی قدرت نفوذ و لابی خودروسازان و واردکنندگانی که خودروها را در وقت بسته بودن ثبت سفارش ثبت کردند؛ یکی هم نبود قانون مشخص در این عنوان است یعنی ما هیچ قانون مشخصی در بحث صنعت ماشین نداریم. الان شورای عالی مسابقه می گوید که ما در قیمتگذاری ماشین هیچ دخالتی نداریم و شرکت حمایت از حقوق مصرف کننده و وزارت صنعت و معدن هم می گویند که ما اختیار نداریم و این خلاء قانونی باعث شده است که حداکثر سودجویی را بکنند و ملت مظلوم ما باید جهت خرید خودروهای بی کیفیت پول های کلان و چند برابری را پرداخت کنند.

    این نماینده مجلس تصریح کرد: در این میان آلودگی هوا و تلفات بزرگراه ای و صدها مصیبتی که به همراهش است را داریم. تا هنگامی که که این قانون در مجلس تصویب نشود من بعید می دانم که کسی واقعا زورش به خودروسازان برسد. یکی از پشت پرده های این گرانی خودروها خود خودروسازان هستند. فکر کنم حدود ۱۸ درصد خودروسازی ها متعلق به دولت است و بقیه آن مربوط به دولت نیست. سه صنعت خودروسازی در کشور عزیزمان ایران به نام کشور عزیزمان ایران ماشین و سایپا و کرمان موتور وجود دارد. مدیریت کردن این سه خیلی راحت است ولی من فکر می کنم که کاملا توان مدیریت این عنوان وجود ندارد و اگر اراده ای هم باشد توانش نیست. من به عنوان نماینده مجلس و به عنوان عضو کمیسیون اصل ۹۰ و مدیر کمیته اقتصادی باید با این عنوان مبارزه کنم ولی اصلا امکانش نیست و هر راهی که می روید به در بسته می خورید.

    یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به نقش خودروسازان در گرانی خودرو، گفت: اگر تدبیری جهت ساماندهی بازار ماشین نشود، مردم خودشان تعیین وظیفه می کنند

    وی با اشاره به تصویب فوریت طرح ساماندهی بازار ماشین در مجلس گفت: عالی ترین راه تصویب یک قانون هست. شما دیدید که طرح دو فوریتی را ۲۱۷ نفر امضا کردند و در صحن ۱۶۰ نفر به آن رای دادند و در کمیسیون صنایع و معادن پیشنهاد مسکوت ماندن آن تا شش ماه را دادند. من هنگامی که به عنوان نماینده طراحان و نمایندگان طراح به کمیسیون صنایع و معادن می رفتم، می دیدم که آن وزیر با کل معاونانش و مدیرعامل خودروسازان با کل هیات مدیره ارزش بودند و جو کمیسیون هم هوا بود که احساسی می شد و جایی بود که نمی شد در یک محیط آرام و کارشناسی تصمیم بگیریم، امیدواریم که مردم از نمایندگان بخواهند که این طرح را کمک کنند که رای بیاورد. ولی در صورتی که این قانون و طرح تصویب نشود من هیچ راهی نمی بینم.

    جلوی رای دیوان عدالت اداری مبنی بر برگشت تعرفه ماشین به سال قبل را گرفته اند

    روایت پارسایی از نقش خودروسازان در گرانی ماشین

    پارسایی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از بهانه ها این است که می گویند سال حمایت از کالای داخلی است و می گویند که شما می خواهید تعرفه واردات ماشین را متوقف کنید و خیلی مشخص هست. ما می گوییم که تعرفه خودروها به سال ۹۶ برگردد؛ همان موقع هم تعرفه های خودروهای ما ۵۵ درصد بود ولی در یک سال گذشته می بینیم که تعرفه واردات ماشین از ۵ درصد تا ۶۰۰ درصد زیاد کردن پیدا کرده هست. اصلا خودروهای هیبریدی حدود ۶۰۰ درصد زیاد کردن قیمت پیدا کرده است و خودروی هیبریدی خودرویی است که ما تولید کننده آن را نداریم که دلواپس باشیم که به تولید داخلی لطمه وارد آید. به نظر من مجلس و دولت و شرکت های نظارتی و قوه قضائیه در این امر مقصر هستند وگرنه در یک کشور که نباید اینطور باشد که علی رغم این همه نهادهای نظارتی و نهادهای قانون گذاری و مجری قانون افرادی بتوانند هرطور که می خواهند با بازار ماشین و سرمایه های یک ملت بازی کنند و این ها اینقدر قدرتمند هستند که جلوی رای دیوان عدالت اداری مبنی بر برگشت تعرفه های سال قبل را گرفته اند و اگر اجرا می شد تعرفه ها به سال قبل باز می گشت.

    این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه عدم اجرای حکم دیوان عدالت اداری جرم محسوب می شود، گفت: آن قاضی شرافتمندانه و با ادله متفاوت حکم داد ولی از طرف خودروسازان و جاهای دیگر فشار آوردند. این بحث به عنوان نمونه جهت خبر رسان تلگرام پیش نمی آید آیا که خبر رسان تلگرام یک بحث سیاسی است ولی این رانتی و اقتصادی هست. ما در کمیسیون اصل ۹۰ پیدا کردیم که تخلف صورت گرفته و ۱۹ هزار ماشین در وقت بسته بودن ثبت سفارش ثبت شده است و اینها مشخص است و شاید صدها نفر هستند که این کار را کرده اند. گمرک تخلف کرده و خودروهایی که در وقت غیر مجاز ثبت شده است را ترخیص کرده است و کمیسیون اصل ۹۰ همه چیز را مشخص کرد و طی گزارشی که به صحن علنی خواهد داد قطعا همه اینها را مشخص می کند ولی تصمیم گیرنده نهایی قوه قضائیه و دولت هست. تصمیم گیرنده نهایی دولتی است که باید مجری قانون باشد و قوه قضائیه ای است که باید جهت این متخلفان و سوداگران و مافیا حکم بدهد.

    تولید باید کرامت انسانی را حفظ کند و مسابقه پذیر باشد

    وی افزود: بهانه می آورند که سال حمایت از تولید ملی هست. ارزش و جایگاه انسان ها را همه فراموش کردیم. ما هم از تولید حمایت می کنیم ولی تولیدی که کرامت انسانی را حفظ کند و مسابقه پذیر باشد و تولیدی که داری کیفیت باشد یعنی ظلم به حقوق مصرف کننده وارد نشود. ظاهرا این اجرای قانون جهت افراد ضعیف جامعه است و نه افرادی که از قدرت و لابی برخوردارند. این ها به طور جدی دلواپس کننده است و اصلا بحث سیاسی کاری هم نیست و بحث این است که مردم انتظار دارند و اینها می تواند باعث سرخوردگی مردم بشود و من خودم هر وقت راجع به ماشین صحبت کرده ام اوایل خیلی از طرف جامعه استقبال می شد ولی جامعه الان فکر می کند که من هم دارم سر آنها کلاه می گذارم و فکر می کنند که ما، هم شریک دزد و هم رفیق قافله هستیم.

    بهترین راه درمان گران فروشی، نخریدن است

    پارسایی همچنین گفت: بدون شک اگر تدبیری جهت ساماندهی بازار ماشین نشود مردم خودشان تدبیر و تعیین وظیفه می کنند. اگر مردم کارشان به جایی برسد که ببینند که راهی نیست، عالی ترین راه درمان گران فروشی، نخریدن است و آن موقع است که به اقتصاد و کشور ما ضربه وارد می شود.

    وی با اشاره به پیشنهادی جهت دعوت از مسوولین مرتبط با صنعت ماشین به کمیسیون اصل ۹۰ گفت: واقعا اوضاع ماشین از اوضاع ارز و دلار بدتر شده است است و واقعا مردم خوبی داریم که دارند با وجود این مباحث آرام آرام در کنار ما حرکت می کنند. دلار و ارز گران شده است و به این قیمت ها رسیده است و من هیچ ارادهای هم به طور جدی در مجلس و دولت و در مبارزه با این بی ثباتی بازار نمی بینم.

    در جلسه غیر علنی روز یکشنبه مجلس هم دولت و نمایندگان نظرات خود را گفتند ولی با گفتن نظرات و گلایه ها مسئله حل نمی شود، باید اقدامی موثر انجام شود. اختیار این عنوان هم فقط در دست مجلس و دولت نیست و در بخش های مختلفی است که سرمایه های کلان اقتصادی را در دست دارند. کاسبان تحریم از این شرایط بدشان نمی آید چراکه زیاد کردن قیمت ارز برایشان منافعی در بر دارد وگرنه کسی که مدعی دفاع از حقوق ملت است هرگز به آن سمت نمی رود که کاری انجام دهد که دستمزد و حقوق و ارزش پول حقوق بگیران ما نسبت به سال گذشته کم شود.

    سخنگوی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: فراکسیون امید چند وقت پیش آقای سیف را دعوت کرد و ایشان به ما قول داد که تا دوهفته دیگر بازار ارز ساماندهی خواهد شد ولی نه تنها ساماندهی نشد بلکه افسار گسیخته شد یعنی اینقدر ترمز بریده که از دست همه خارج شده است و به سمت وحشتناکی پیش می رود و در ادامه مردم فقیرتر می شوند. من اراده ای در مجلس و دولت ندیده ام، فقط با هم همدردی می کنیم و مجلس و دولت و نهادهای متفاوت که در مباحث اقتصادی اثرگذار هستند باید محکم پای کار بیایند تا مسئله حل شود و تا اینها در کنار هم قرار نگیرد من بعید می دانم مسئله حل شود.

    واژه های کلیدی: بازار | قانون | ماشین | میلیون | قانونی | کمیسیون | کارخانه | خودروسازان | خودروهای داخلی | خودروهای وارداتی | قیمت خودروهای داخلی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار